تحقیق جامع درباره گوگرد

دسته بندي : فنی و مهندسی » مهندسی شیمی
توضیحات:
دانلود تحقیق جامع درباره گوگرد، در قالب فایل word و در حجم 57 صفحه.

بخشی از متن:
گوگرد به طور کلی یک ماده ی مضر است که سعی بر حذف آن داریم ولی در بعضی مواقع از آن به عنوان یک ماده ی مفید استفاده می شود. یکی از مصارف گوگرد در تولید کود می باشد. کود اوره با پوشش گوگردی یک نوع کود آهسته رهش است (منظور از آهسته رهش بودن این است که این کود در خاک دیر تجزیه می شود) که دارای راندمان بالا و مزایای بسیار زیادی برای خاک و گیاهان است. این کود در صنایع کشاورزی کاربرد زیادی دارد. اخیرأ در کشور ما نیز با توجه به راندمان پایین کودهای شیمیایی اوره، اتلاف آن، آلودگی شدید خاک ها و منابع زیر زمینی آب به نیترات و نیترید، کاهش جذب عناصر به دلیل بالا بودن PH خاک ها و ... استفاده از این نوع کود برای تمامی اراضی کشاورزی که به طور کامل در آب غوطه ور هستند، توصیه شده است. زیرا صرف نظر از مزایای فوق، گوگرد به عنوان یک ماده ی حیاتی در ساختمان پروتئین ها به عنوان کاهنده ی PH خاک ها و در نتیجه ایجاد شرایط جذب عنصر ریز مغذی خصوصأ آهن روی به کار می رود. لازم به ذکر است که مردم کشور ما در کمبود آهن و روی در کل جهان رکورددار هستند.
مضرات گوگرد و دلایل حذف آن ها: تركيبات آلی گوگرددار بخش اعظم محتوای تركيبات گوگردی نفت خام را تشكيل می دهند. ميزان تركيبات آلی گوگرددار موجود در نفت خام ايران بين 0.25 تا 3.23 درصد وزنی تخمين زده شده است، لذا ايران از جمله كشورهايی است كه دارای بالاترين مقدار تركيبات آلی گوگرددار در ذخاير نفتی خود می باشد. احتراق مواد سوختنی حاصل از نفت خام مثل گازوئيل و بنزين موجب توليد و نشر اكسيدهای گوگردی شده كه باعث آلودگی محيط زيست و ايجاد باران های اسيدی و غيرفعال شدن كاتاليستهای شيميايی می شوند. همچنين باران های اسيدی موجب حل شدن مواد ساختمانی، سمی شدن درياچه ها و از بين رفتن جنگلها مي شود. درصد گوگرد زیاد در اکثر فرآورده های نفتی مضر است و حذف یا تبدیل آن ها به مواد بی ضرر،یکی از کارهای مهم در پالایشگاه ها است. وجود ترکیبات گوگردی در بنزین مضر است زیرا گوگرد سبب خورندگی در قسمت های مختلف موتور می شود و مخصوصأ در زمستان به علت جمع شدن so2 محلول در آب که در نتیجه ی احتراق به دست می آید و سبب خورندگی شدید میل لنگ می شود. به علاوه مرکاپتانهای محلول در مواد نفتی، مستقیمأ در مجاورت هوا موجب خورندگی مس و برنج می شود.
مرکاپتانها هم چنین تأثیر نامطلوبی روی حساسیت سرب و ثبات رنگ فرآورده ها دارد. گوگرد آزاد در صورتی که وجود داشته باشد، خورنده است. گوگرد موجود در بنزین و دیگر سوخت ها نیز در اثر احتراق سبب آلودگی هوا و آزاد شدن گازso2 می شود.
سولفور ها، دی سولفورها و تیوفن ها، کم تر خورنده هستند، اما موجب کم شدن عدد اکتان در مجاورت تترا اتیل سرب می شوند. قسمت اعظم SH2 در موقع تقطیر نفت در درجه ی حرارت 400 و 330 درجه ی فارنهایت از نفت خارج می شوند.
گوگرد در نفت کوره نیز یافت می شود. مشخصه های بحرانی نفت کوره عبارتند از گرانروی و مقدار گوگرد. در سال های آینده، با توجه به لزوم جلوگیری از آلودگی هوا، مقدار گوگرد در نفت کوره قطعأ کاهش خواهد یافت به طوری که در بعضی نقاط، فقط نفت کوره ی کم گوگرد مورد استفاده قرار می گیرد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مهندسی شیمی

تعداد مشاهده: 25732 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 57

حجم فایل:990 کیلوبایت

 قیمت: 23,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان و علاقمندان رشته های شیمی و مهندسی شیمی و ...


  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word و قابل ویرایش